Kreativt
Ă„terbrukscenter

Skattkistan

Varmt vÀlkomna till Skattkistan som Àr en mötesplats för barn och pedagoger att fÄ uppleva, upptÀcka och utforska tillsammans.

PÄ Skattkistan erbjuder vi olika miljöer och material att fÄ prova pÄ och sedan fördjupa i förskolornas projekt och undervisning. VÄr konstpedagog Yvonne finns pÄ plats att stötta och guida i processen

Hit kan du komma som pedagog pÄ vÄra förskolor med arbetslaget eller barngruppen för att bli inspirerad utifrÄn vÄr Reggio Emilia filosofi och ett hÄllbart lÀrande med Äterbruks och naturmaterial. Vi erbjuder olika ateljéer sÄsom naturateljé, en ateljé för skapande med mÄleri och lera samt en digitalateljé. Skattkistan Àr ett inspirationscenter för barn och pedagoger för att blÄsa liv i projekt och pedagogisk dokumentation.

Skattkistan finns i nya renoverade lokaler intill Edda förskola, ValsÀtra med promenadavstÄnd frÄn Gottsunda torg med nÀrhet till flera busslinjer. Varje vÄr bjuder vi in till en utstÀllningsvecka dÀr barnen visar och berÀttar om Ärets projektarbete.

Visionen

En förÀnderlig mötesplats dÀr vi genom att vara de goda förebilderna bjuder in barnen till lust, nyfikenhet och kreativt skapande genom en positiv framtidstro dÀr vi tar hand om varandra, vÄra vÀrden och vÄr vÀrld.

I mötet med ofÀrdigt och Äterbruksmaterial förvandlas det till nÄgot annat bortom vÄr egen horisont. I barnens fantasiförmÄga och förundran till vad det kan vara och bli.

Genom vÄrt förhÄllningssÀtt förlÀnger vi hÄllbarheten pÄ materialen och förbinder det med barnens nÀromrÄde, samhÀlle och omvÀrld. PÄ Skattkistan förÀndras materialet och miljön till guld och i mötet med andra medmÀnniskor skapas en mÄngfald av rikedom dÀr vÄra olikheter berikar varandra och utvecklar vÄra förmÄgor.

Digital atelje

Digitalisering handlar mer om en demokratisk rÀttighet och att fÄ göra sin röst hörd Àn om sjÀlva tekniken.

FörmÄgan att kunna kommunicera, söka ny kunskap och kunna samarbeta Àr nödvÀndigt i ett samhÀlle prÀglat av ett stort informationsflöde och en snabb förÀndringstakt (Lpfö, 18 kap 1)

VÄra barn Àr uppvÀxta i en omvÀrld dÀr vi anvÀnder olika digitala verktyg för att kreativt skapa, producera och kommunicera med andra.

Utbildningen ska ge barnen förutsÀttningar att fÄ utveckla en adekvat digital kompetens genom en förstÄelse för den digitaliseringen de möter i sin vardag. Detta för att grundlÀgga ett kritiskt och ansvarsfullt förhÄllningssÀtt för att de pÄ sikt ska kunna se möjligheter och förstÄ risker samt kunna vÀrdera information.

I vÄr digitala ateljé pÄ Skattkista fÄr barnen testa och prova pÄ projicering, mÄleri, programmering, lekvÀrldar, producera berÀttelser, sagor och filmer och mycket mer dÀr de fÄr utveckla fantasi och förestÀllningsförmÄgan samt olika uttrycksformer för kommunikation.

Vill du besöka?

Vi erbjuder Àven andra förskolor att komma till oss pÄ studiebesök eller fortbildning pÄ Skattkistan i mÄn av tid och till en mindre kostnad. Vi har utbildade pedagoger vid Reggio Emilia institutet och kan ge er förelÀsningar och workshops i vÄra olika ateljéer.

I barns möte med ofÀrdigt material förvandlas det till nÄgot annat bortom vÄr egen horisont.

Kontakta oss

Ni Àr vÀlkomna att maila oss till info@eddaforskola.se om ni vill besöka skattkistan.