Tillbaka
meny

Förskolans
utbildning

Undervisning

Edda förskola arbetar utifrÄn en mÀnniskosyn grundat i Reggio Emilias filosofi. Det innebÀr att vi har tagit ett stÀllningstagande att stötta och utmana varje barns och vÄra egna tankar utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv.

VÄrt projekterande arbetssÀtt innebÀr att vi i vÄrt arbete observerar utifrÄn vad vi ser, hör och upplever vÀcker barnens nyfikenhet och förundran. Det tar vi med oss in i bÄde den planerade och spontana undervisningen. Vi följer upp undervisningen genom att anvÀnda oss av pedagogisk dokumentation dÀr vi reflektera tillsammans med barnen och analyserar med kollegiet kring vÄra upptÀckter. Genom att vara medvetna och aktiva förskollÀrare och barnskötare utmanar vi barnens förestÀllningar med frÄgor och tankar utifrÄn medvetna mÄlstyrda processer med förskolans lÀroplansmÄl i stÀndigt fokus.

Vi vet att sprÄket har en stor betydelse för barnets utveckling och identitet och dÀrför erbjuder vi höglÀsning varje dag och trÀnar pÄ barnens kommunikativa förmÄga dÀr vi Àven anvÀnder oss av olika sprÄkutvecklande appar, bildstöd och TAKK. 

VÄr undervisning i förskolan handlar om att lek och lÀrande gÄr hand i hand och utifrÄn förskolans lÀroplan. Hos oss leker vi, dramatiserar, musicerar, mÄlar och kreativt skapar med vÄra hÀnder och olika sinnen bÄde inom och utomhus. 

Vad innebÀr det att gÄ pÄ förskola?

Förskolan Àr till för ditt barn i första hand och Àr den första skolformen pÄ ditt barns utbildningsresa. Förskolan arbetar med barns utveckling, lek och lÀrande utifrÄn rÄdande styrdokument som anges i Skollagen, LÀroplanen för förskolan och Barnkonventionen. Vi erbjuder utbildning och undervisning utifrÄn förskolans vÀrdegrund och mÄlomrÄden.

Dokumentation

Vi följer varje barns förÀndrade kunnande genom dokumentation och lÀrloggar i appen Tyra och bjuder in er till utvecklingssamtal, förÀldramöten och familjeaktiviteter. Vi förvÀntar oss att du/ni tar del av vÄr information frÄn förskolan och rörande ditt/ert barn.

Om du har frÄgor, funderingar eller synpunkter kontaktar du nÀrmaste personal runt ditt barn i första hand och sedan till ansvarig rektor. Du kan Àven maila till info@eddaforskola.se eller gÄ till vÄr anonyma klagomÄlshantering hÀr. 

Hur vi arbetar

Undervisning innebĂ€r att vi stimulerar och utmanar barnen utifrĂ„n lĂ€roplanens mĂ„l – lĂ€nk lĂ€roplanen. 

Barns integritet – alla barn ska fĂ„ kĂ€nna trygghet i sin identitet och fĂ„ möjlighet att bli medvetna om sin personliga och kroppsliga integritet. Utbildningen ska dĂ€rför utgĂ„ frĂ„n vad som bedöms vara barnets bĂ€sta, att barn har rĂ€tt till delaktighet och inflytande och att barnet ska fĂ„ kĂ€nnedom om sina rĂ€ttigheter. ”LĂ€nk till barnkonventionen”. 

Digital kompetens – digitala verktyg Ă€r ett av mĂ„nga redskap/verktyg vi anvĂ€nder oss av tillsammans med barnen. Utbildningen ska ge barnen förutsĂ€ttningar att fĂ„ utveckla en adekvat digital kompetens genom de möjligheter och förstĂ„else för den digitaliseringen de möter i sin vardag. Vi önskan Ă€r att barnen Ă€r ansvarsfulla producenter av eget mediainnehĂ„ll samt medvetna konsumenter. De ska ges möjlighet att grundlĂ€gga ett kritiskt och ansvarsfullt förhĂ„llningssĂ€tt till digital teknik för att pĂ„ sikt kunna se möjligheter, förstĂ„ risker och vĂ€rdera information. I vĂ„r undervisning anvĂ€nder vi lĂ€rplattor, webbĂ€gg, webbkamera, projiceringar, analog och digital programmering och olika applikationer ”LĂ€nk till skolverket.”

FlersprĂ„kighet – Hos oss möts vi frĂ„n alla vĂ€rldens olika hörn och sprĂ„k vilket ger oss en stor mĂ„ngfald dĂ€r vi stöttar och ger barnen möjligheter att utvecklas bĂ„de i sitt modersmĂ„l och i svenska sprĂ„ket. LĂ€s mer om flersprĂ„kighet hĂ€r (skolverket). 

HĂ„llbarhet och hĂ€lsa – Förskolan ska bidra till att barns positiva framtidstro och dĂ€r vi arbetar medvetet med hĂ„llbarhet, hĂ€lsa och vĂ€lbefinnande i barngruppen. Förskolan ska lĂ€gga grunden till ett vĂ€xande ansvar hos barnen för att aktivt delta i samhĂ€llet och för en hĂ„llbar utveckling – sĂ„vĂ€l miljömĂ€ssig. LĂ€s mer…

HöglĂ€sning och samtal om text – Ett flertal forskningsstudier visar att vi allt mindre lĂ€ser högt för vĂ„ra barn vilket vi vill förĂ€ndra i förskolan. Litteratur i olika genre Ă€r en viktig kunskapskĂ€lla för barnens sprĂ„kutveckling dĂ€r vi pedagoger och ni som vĂ„rdnadshavare har en viktig roll att vĂ€cka barnens intresse för berĂ€ttelser, texter och skriftsprĂ„k. ”Varför Ă€r det sĂ„ viktigt att lĂ€sa för ditt barn


JÀmstÀlldhet
– Förskolan ska erbjuda alla barn samma möjligheter till utveckling, lĂ€rande och lek utan att de begrĂ€nsas av sin könstillhörighet.Inget barn ska diskrimineras utifrĂ„n kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religon eller annan trosuppfattning, funktionsnedsĂ€ttning, sexuell lĂ€ggning eller Ă„lder. ”JĂ€mstĂ€lldhet i förskolan

Nyheter

Följ med vad som hĂ€nder hĂ€r pĂ„ vĂ„r hemsida, vi uppdaterar hemsidan med nyheter löpande. Besök sidan ”nyheter” för mer information.

Vi anvÀnder cookies!

Vi hoppas det Àr ok att kakor sparas automatiskt.  Vill du förhindra detta
Àndrar du instÀllningarna i din webblÀsare. Vi har googlat hur du gör det Ät dig.