Tillbaka
meny

Arbeta hos oss

Inom vÄr koncern har vi ett flertal förskolor som alla arbetar utifrÄn vÄr gemensamma Reggio Emilia filosofi och dÀr vi har samarbete med varandra och utarbetade former för kollegialt lÀrande mellan enheterna.

VÄr styrka Àr att vi lÀr oss och utvecklas tillsammans

Vi arbetar utifrĂ„n devisen att vi ”LĂ€r oss av och med varandra” och att vi ser varandras olika utbildningar, kunskaper och förmĂ„gor som en styrka i vĂ„rt arbete med barnen och varandra. Vi vet att vi har olika roller och ansvar utifrĂ„n vĂ„rt uppdrag och profession men att alla Ă€r lika viktiga i arbetslaget. Det innebĂ€r att vi tillsammans Ă€r ett team som arbetar för och med barnen och deras familjer.

En stor framgÄngsnyckel Àr att vi utvecklas i vÄrt arbete kontinuerligt genom att vi alla har ett eget och ett -verksamhetsutvecklingsansvar. Vi erbjuder fortbildning, bokcirklar, barnskötare och förskollÀrargrupper, arbetsplatstrÀffar och samarbete med Reggio Emilia institutet. Vi har idag tvÄ medarbetare vilka har genomgÄtt deras utbildning för pedagoger. Vi har Àven medarbetare som har varit nere i Reggio Emilia i Italien pÄ studiebesök pÄ deras förskolor. 

Vad innebÀr det att vara förskollÀrare
och barnskötare hos oss?

FörskollÀrare har ett undervisningsansvar vilket syftet till att barns utveckling och lÀrande sker i enlighet med de nationella mÄlen och leder de mÄlstyrda processerna tillsammans med barnskötare och annan personal i arbetslaget. I arbetet ingÄr att omsorg, utveckling och lÀrande bildar en helhet, att planera, genomföra, utvÀrdera och analysera arbetet med utgÄngspunkt i förskolans lÀroplan. Förskolans undervisning sker bÄde i planerade och spontant uppkomna aktiviteter under hela barnets dag pÄ förskolan. Undervisningen utgÄr frÄn barnens nyfikenhet, intressen och erfarenheter och dÀr vi dokumenterar och följer upp varje barns förÀndrade kunnande. FörskollÀrarens ansvarar för att utveckla, utmana och stötta det pedagogiska innehÄllet samt lÀrmiljöer och leda arbetslaget i samrÄd med dem, andra förskollÀrare och rektor.

Barnskötare har stÀrkts i sin yrkesroll genom Lpfö,18 dÀr uppdraget innebÀr att var och en i arbetslaget erbjuder varje barn en trygg omsorg samt frÀmjar alla barns utveckling och lÀrande. Det innebÀr att delta i planering, genomförande, uppföljning, utvÀrdering och vara aktiv och nÀrvarande i arbetet tillsammans med barnen, förskollÀraren och andra i arbetslaget.

Annan personal finns ocksĂ„ i förskolans utbildning och undervisning. De kan ha till exempel utbildning inom specialpedagogik, estetik, ledarskap, pedagogik och didaktik. 

PÄ förskolorna tar vi ocksÄ emot praktikanter, lÀrarstudenter och har i möjligast mÄn fasta vikarier vid personalens sjukdom eller ledighet. Vi har utbildade VFU handledare och erbjuder nyexaminerade förskollÀrare enskild och grupphandledning under det första Äret.

ALLA som arbetar i förskolan ska följa de normer och vÀrden som förskolans lÀroplan anger och bidra till att genomföra förskolans uppdrag. Vi Àr ocksÄ alla viktiga medarbetare, medmÀnniskor och medspelare i Edda förskolas utveckling utifrÄn ledningens vision.

Vad erbjuder vi?

Trygghet – genom vĂ„rt kollektivavtal Almega, att du Ă€r försĂ€krad genom FORA pĂ„ din arbetstid och till/frĂ„n arbetsplatsen, tillgĂ„ng till företagshĂ€lsovĂ„rd hos Previa, medarbetarsamtal med individuell utvecklingsplan, vi har friskvĂ„rdsbidrag till all fast anstĂ€lld personal. KĂ€nslan av att befinna sig i ett sammanhang dĂ€r arbetet kĂ€nns meningsfullt, begripligt och hanterbart Ă€r viktigt för oss. 

Transparans – ett företag med korta beslutsvĂ€gar och ett nĂ€ra ledarskap dĂ€r alla medarbetare Ă€r delaktiga och har möjligheter till inflytande, pĂ„verka och göra skillnad i vĂ„rt gemensamma arbete och utveckling utifrĂ„n barnens bĂ€sta. Genom att vi Ă€r ett vĂ€xande företag finns goda möjligheter och förutsĂ€ttningar att utvecklas tillsammans med oss. 

Tillit – Flödet av barnens och medarbetares tankar och idĂ©er ska tas tillvara för att skapa mĂ„ngfald i lĂ€randet, pĂ„ förskolorna och i företaget. Det kompetenta barnet innebĂ€r kompetenta pedagoger. Vi arbetar utifrĂ„n vĂ„ra tre uppdrag, demokrati, kunskap och det kompensatoriska uppdraget. Vi vilar pĂ„ en demokratisk grund dĂ€r allas rĂ€tt att fĂ„ göra sin röst hörd Ă€r viktigt vilket innebĂ€r bĂ„de rĂ€ttigheter men ocksĂ„ skyldigheter i samhĂ€llet och pĂ„ vĂ„r arbetsplats. Alla Ă€r vi ansvariga för vĂ„r gemensamma arbetsglĂ€dje och professionella i vĂ„r yrkesroll. Att trivas pĂ„ sin arbetsplats och att det Ă€r trevligt att komma till jobbet Ă€r vĂ„r gemensamma ambition. DĂ€rför Ă€r ett av vĂ„ra vĂ€rdeord GlĂ€dje. 

Skicka in en spontan ansökan till oss

Om du Àr intresserad av att arbeta och utvecklas tillsammans med oss sÄ Àr du varmt vÀlkommen att skicka in din ansökan med personligt brev och cv till oss pÄ ansokan@eddaforskola.se

För att kunna arbeta i förskola behöver du ha ett aktuellt belastningsregisterutdrag som bestĂ€lls hos polisen. 

”Alla som arbetar i förskolan
ska aktivt och medvetet pÄverka
och stimulera barnen att efterhand
omfatta vÄrt samhÀlles gemensamma
vÀrderingar och lÄta dem komma i uttryck
i praktisk vardaglig handling i
olika sammanhang”


Lpfö, 18 sid 12

Vi anvÀnder cookies!

Vi hoppas det Àr ok att kakor sparas automatiskt.  Vill du förhindra detta
Àndrar du instÀllningarna i din webblÀsare. Vi har googlat hur du gör det Ät dig.