Tillbaka
meny

Edda
Valthornet

En förskola med fokus pÄ det kompetenta barnet

Vi arbetar utifrÄn lyssnandets pedagogik dÀr alla ska ges förutsÀttningar att uttrycka sig och kommunicera pÄ mÄnga olika sprÄk. Vi utgÄr frÄn vÄra tankar kring att barn ska fÄ anvÀnda sig utav olika uttrycksformer och dÀr deras röst blir hörd. Vi arbetar sprÄk och kunskapsutvecklande med projekterande arbetssÀtt och med processvÀggar som verktyg i vÄr undervisning.

Hos oss betyder det att barn Àr kompetenta, delaktiga medborgare i samhÀllet och i vÄr omvÀrld och dÀr de under sin förskoletid ska fÄ förutsÀttningar att utvecklas i sitt eget lÀrande och utifrÄn sina förmÄgor.

Vi ser vÄra olikheter som en styrka i vÄrt arbete.

Barnens utbildning utgÄr frÄn deras nyfikenhet, lust att lÀra, intressen och erfarenheter och dÀr vi i vÄr undervisning stöttar och utmanar barnen att utvecklas genom en progression och röd trÄd pÄ deras utbildningsresa dÀr förskolan Àr den första skolformen i det livslÄnga lÀrandet.

Barnens sprÄkutveckling och flersprÄkighet Àr viktigt för oss och dÀrför anvÀnder vi i utbildningen och undervisningen en app som heter Polly Glutt dÀr det finns barnböcker pÄ olika sprÄk. Eftersom vi vet att barn som blir lÀsta för utvecklar sitt ordförrÄd och ordförstÄelse erbjuder vi Àven er vÄrdnadshavare frÄn vÄren en homeacess till Polly Glutt.

Ett barn som blir lĂ€st för har vid 17 Ă„rs Ă„lder ett ordförrĂ„d pĂ„ 50.000 ord mot ett barn som inte blir lĂ€st för har vid samma tidpunkt 15.000 ord – förstĂ„ vilken skillnad! LĂ€s mer

LÀrmiljöerna

VÄr undervisning Àr flersprÄkig och flerstÀmmig dÀr vi skapar en mÄngfald av olika Àmnen som sprÄk, matematik, naturvetenskap och teknik, hÄllbar utveckling och med olika uttrycksformer som rörelse, musik, dans, drama, lek och bild.

VĂ„ra lĂ€rmiljöer Ă€r förĂ€nderliga och anpassas efter de pĂ„gĂ„ende projekten vi har i huset. VĂ„ra lĂ€rmiljöer bjuder in till upptĂ€ckter med projicering och programmering, utforska vid ljusbordet och upplevelser med mĂ„leri, lera och natur och Ă„terbruksmaterial. 

HÀr kan ni se en film om vÄra miljöer.

Vi finns i ett tvÄvÄningshus sedan januari 2019 med stor utegÄrd och nÀrhet till skog och lekparker. Vi arbetar i tvÄ block 1-3 Är och 3-6 Är med mindre basgrupper och i vÄra ateljéer och pÄ vÄra torg. Vi har plats för 96 barn.

Kontakt

Adress: ValthornsvÀgen 19 D-F, Uppsala

Rektor: Theres Åkerblom

Mail: theres.akerblom@eddaforskola.se

Telefon: 0707-759077

Öppettider: MĂ„ndag till fredag 6.30-17.00 (vid behov till 17.30 kontakta förskolan i förvĂ€g)

Block Picasso 1-3 Ă„r

Basgrupp PĂ€rlan 070-817 67 30

Basgrupp Penseln 070-361 04 97

Block Da Vinci 3-6 Ă„r

Basgrupp Paletten 070-359 06 47

Basgrupp Pastellen 070-817 71 61 

VĂ„r mat

Vi samarbetar med Happy Food som Àr vÄr krav certifierade leverantör. Vi tror att nÀrodlat och hÄllbar mat med bra nÀringsinnehÄll ger en bra grund för hÀlsosamma vanor för vÄra barn. Vi erbjuder frukost, lunch och mellanmÄl utefter barnens vistelsetid. 

Veckans matsedel kan du se om du följer lÀnken. 

Vi som jobbar hÀr

Rektor: Theres Åkerblom

Köksansvarig: Hemn Husamaldin

Ida Maria Sellén, arbetslagsledare, Leg. förskollÀrare.
Specialitet: LÀs och skrivlÀrande samt barns fantasiförmÄga

Marcus Karlsson, Leg förskollÀrare
Specialitet: musik och naturvetenskap och teknik

Emilia Erkapers, Leg FörskollÀrare Specialitet: Estetiska uttrycksformer

Tulay Mavi Soysuren, Leg LÀrare, Specialitet: Pedagogisk dokumentation och barn i behov av sÀrskilt stöd 

Marlene Karlsson, Leg FörskollÀrare, Specialitet: Yngre barns matematiska förmÄga, sÄng och höglÀsning 

Peyman Izzaadin, barnskötare
Specialitet: matematik och pedagogiska miljöer 

Elin Eriksson, förskollÀrarstudent 
Specialitet: barn i behov av sÀrskilt stöd 

Carolina Karlsson, barnskötare Specialitet: barns sprÄkutveckling och digitala kompetens 

Carolina Sköld, utbildad hÀlsopedagog, Specialitet: Barns hÀlsa och vÀlbefinnande

Aala Kader, vikarie, Specialitet: MÄltidspedagogik 

Leyla Demir, arbetslagsledare, leg förskollÀrare
Specialitet: IKT och barns sprÄkutveckling

Martin Berggren, Leg FörskollÀrare, Specialitet: musik och boksamtal 

Mie Bergström, Leg FörskollÀrare, Specialitet: VÀrdegrund, demokratiska processer och skapande i bild och form

Cattis Bergström, barnskötare, utbildad i Reggio Emilia pedagogik, specialitet: Äterbruk och naturmaterial

Hamida Alasadi, barnskötare
Specialitet: pedagogisk dokumentation

Mari Forsberg, vikarie Specialitet: Barns grupprocesser 

Ronja Jabr, lÀrarstudent, Specialitet: Estetiska uttrycksformer i bild och form samt barns rörelseglÀdje

Erika Claesson, barnskötare, Specialitet: Estetiska uttrycksformer och digitala verktyg 

Husvikarier: Kristina, Eman, Amelie, Klara, Ellen, Lina, Gabriella

 

 

 

VĂ„r drivkraft
Àr att göra
skillnad för
varje barn

Vi anvÀnder cookies!

Vi hoppas det Àr ok att kakor sparas automatiskt.  Vill du förhindra detta
Àndrar du instÀllningarna i din webblÀsare. Vi har googlat hur du gör det Ät dig.